↓ Skip to Main Content
Biroul pentru Studenți cu Dizabilități

Biroul pentru Studenți cu Dizabilități

Universitatea Babeș-Bolyai

  • RO
  • EN
  • Acasa
  • Pentru Studenți
  • Pentru Facultăți
  • Evenimente
  • Resurse și colaboratori
  • Proiecte și programe
  • Contact

Ghid de bune practici în interacțiunea cu un student cu dizabilitate vizuală

Postat în 10/15/2019 de Marian Padure

Ghid de bune practici în interacțiunea cu un student cu dizabilitate vizuală

Ilustrații realizate de Daniela MIRON (pherenikida)

În realizarea acestui ghid au fost utilizate informații din:
(1) proiectul „Curs de orientare, mobilitate şi deprinderi de viaţă cotidiană pentru nevăzători” al Fundației Cartea Călătoare (2008)
(2) Ghidul Informativ al Asociației PONTES realizat de Carmen TUDORUȚ, Mirabela MISCHIE și Marian PĂDURE (2013)

 

Salut,

salut, suna ana

  • Sunt nevăzătoare, dar nu sunt cu nimic mai deosebită decât tine, doar că fac lucrurile în mod diferit. Locuiesc singură şi 90% din activităţile zilnice le pot îndeplini fără ajutor. De exemplu: pot să gătesc, să îmi fac curat în casă, pot să spăl haine, pot să merg la cumpărături, pot să citesc şi să utilizez un calculator cu o aplicație specială. Însă, sunt şi lucruri pe care nu le pot
    realiza singură şi aş avea nevoie de sprijinul tău.

CE ATITUDINE TREBUIE SĂ AI CÂND ÎMI OFERI SPRIJINUL TĂU

  • Dacă doreşti să cunoşti modalitatea eficientă de a mă ajuta, am să ți le detaliez în continuare! Dacă vrei să mă ajuţi, întreabă-mă cum o poţi face. Întodeauna îţi voi răspunde cu plăcere. E normal să nu ştii cum să mă ajuţi, doar nu te întâlneşti în fiecare zi cu cineva care nu vede! Când mă ajuţi, fă-o cu naturaleţe, aşa cum ai ajuta orice altă persoană.

 

 

Primul contact social cu mine

  • Dacă mă vezi în staţie sau în autobuz şi vrei să-mi vorbeşti, te rog, atinge-mă uşor pe cot ca să ştiu că mie mi te adresezi.
  • Salută-mă şi întreabă-mă cum mă poţi ajuta. Vorbeşte-mi pe un ton normal.
  • Când sunt însoţită şi vrei să afli ceva despre mine, te rog întreabă-mă direct pe mine, nu pe însoţitor, căci eu îmi cunosc cel mai bine situaţia. Dacă nu e prima dată când mă întâlneşti şi
    doreşti să mă saluţi, spune-mi te rog numele, pentru că nu întotdeauna îţi pot recunoaşte vocea şi voi deveni distantă în conversaţie.

Primul contact social cu mine

 

 

În stația de autobuz

  • Când mă întâlneşti în staţia de autobuz, întreabă-mă ce număr aştept şi anunţă-mă când acesta soseşte în staţie.
  • Condu-mă până la uşa deschisă şi aşază-mi mâna liberă pe bara uşii, este suficient ca eu să pot urca în siguranţă.
  • Nu încerca să îmi ridici braţul, nu ţine de baston sau nu încerca să mă ridici, pentru că îmi vei diminua gradul de mobilitate, m-aş putea dezechilibra şi am putea cădea amândoi.

Cum îmi indici un scaun în autobuz

  • Când este un loc liber în autobuz, condu-mă până la el, pune-mi mâna pe spătarul scaunului şi lasă-mă să mă aşez singură.

În stația de autobuz

Cum să mă urc într-un autoturism

  • Când trebuie să urc în taxi sau alt autoturism și vrei să îmi oferi sprijinul tău, te rog pune-mi mâna pe partea de sus a uşii deschise, în acest mod voi şti cum să mă aşez fără să mă lovesc.

Cum să mă urc într-un autoturism

 

 

Cum să mă ghidezi în spaţii largi

  • Dacă vrei să mă conduci pe stradă, te rog oferă-mi braţul.
  • Va fi suficient ca eu să mă deplasez în siguranţă.
  • Te rog să nu îmi zici niciodată să îmi ridic bastonul sau să ţii de el, deoarece pentru mine bastonul alb mă ajută să iau cunoştinţă de ceea ce este în faţa mea.

Cum să mă ghidezi în spaţii largi

 

 

Cum să mă ghidezi în spaţii înguste

  • Când trecem printr-un spaţiu îngust, te rog poziţionează-ţi antebraţul în spatele tău cu dosul palmei lipit de coloană şi mergi înaintea mea.
  • Astfel, voi înţelege că urmează să trecem printr-un spaţiu îngust şi te voi urma cu dezinvoltură.Cum să mă ajuţi la trecerea de pietoni

Cum să mă ghidezi în spaţii înguste

 

 

Cum să mă ajuţi la trecerea de pietoni

  • Când suntem la o trecere de pietoni semaforizată, te rog spune-mi când se face verde.
  • Dacă nu este semafor şi ai timp, condu-mă te rog, până pe trotuarul celălalt.

Cum să mă ajuţi la trecerea de pietoni

 

 

Cum să mă ghidezi pe scări

  • Când mă conduci pe scări, spune-mi dacă acestea urcă sau coboară, fără această informaţie aş putea cădea.
  • Te rog mergi întodeauna cu un pas înaintea mea pentru ca eu să îmi dau seama când treptele se termină.

Cum să mă ghidezi pe scări

 

 

Poziţionarea corectă a uşilor şi a ferestelor

  • Uşile trebuie să fie întodeauna închise sau deschise.
  • Poziţia intermediară poate provoca accidente.

Poziţionarea corectă a uşilor şi a ferestelor

 

 

Marcarea corectă a lucrărilor publice

  • Panourile publicitare ar trebui să fie amplasate la o înălţime de cel puţin 2 metri, nerespectarea acestei condiţii mă pune în pericol, deoarece nu le pot depista cu bastonul şi astfel mă voi lovi la cap.
  • Dacă lucrările sunt marcate doar cu bandă colorată, nu am cum să le identific la timp cu ajutorul bastonului alb şi aş putea cădea.
  • Canalele deschise și lucrările stradale, ar trebui împrejmuite cu panouri de protecție.
  • Dacă observi o lucrare nesemnalizată, te rog să mă avertizezi, să evit zona respectivă.

Marcarea corectă a lucrărilor publice

 

 

Cum să mă ajuţi la cumpărături

  • Când mă ajuţi să îmi fac cumpărăturile, te rog informează-mă despre opţiunile şi preţurile posibile.
  • În felul acesta îmi pot forma o „reprezentare vizuală” a produsului.

Cum să mă ajuţi la cumpărături

 

 

Cum îmi oferi ceva

  • Când îmi oferi ceva, te rog aşează-mi produsul în mână sau poziţionează-mi mâna pe acesta.
  • Nu aştepta ca să îl caut sau să ţi-l iau din mână, pentru că nu văd unde este.

Cum îmi oferi ceva

 

 

Cum mă poţi ajuta la masă

  • Dacă mă inviţi la masă, te rog explică-mi cum sunt aşezate alimentele în farfurie aşa cum ai indica cifrele de pe cadranul unui ceas.
  • Indică-mi poziţia paharului aşezându-mi mâna pe acesta.
  • Te rog, întreabă-mă dacă am nevoie de sprijinul tău pentru a tăia alimentele.

Cum mă poţi ajuta la masă

 

Cum să îmi indici ceva

  • Când doreşti să îmi indici un obiect sau o direcţie, te rog explică-mi verbal cum pot să ajung la acel obiect şi nu gesticula.
  • Imaginează-ţi că explici cuiva prin telefon.

Cum să îmi indici ceva

 

 

Cum comunici în grup

  • Dacă eşti la masă, la petrecere, la facultate cu prietenii şi sunt şi eu în grupul respectiv şi doreşti să comunici cu mine, te rog spune-mi numele, apoi ceea ce doreşti să îmi transmiţi.
    Astfel voi şti că vorbeşti cu mine.

Ce limbaj poţi folosi

  • Te rog, nu te jena să foloseşti cuvinte precum: „a vedea”, „a privi”, „a se uita”.
  • Sunt cuvinte ale vocabularului şi nu trebuie să inventezi altele când vorbeşti cu mine!
  • Poţi întreba fără probleme: – „ai văzut filmul respectiv?” – „Te uiţi la televizor?” etc..
  • Chiar dacă eu nu văd, utilizez diverse echipamente electronicepentru a urmări programele TV.
  • Ar fi destul de bizar să întrebi: „Ai ascultat filmul?”

Observații

  • Persoanele cu dizabilitate de vedere se împart în două categorii:
  • Nevăzătorii care, de regulă, folosesc bastonul alb când se deplasează în spaţiul public sau poartă ochelarii negri;
  • Slab văzătorii – îşi compensează deficienţa de vedere într-o mică măsură cu ajutorul ochelarilor de vedere.
  • Deşi slab văzătorii poartă ochelari de vedere, ei tot nu văd la fel de bine ca şi tine.
  • Deci sunt situaţii în care şi ei au nevoie de sprijinul tău.
  • Când vrei să le oferi sprijinul tău, întreabă-i simplu: „Cu ce te pot ajuta?”.

Ana

 

Sper că informațiile din acest ghid să îţi fie de un real folos atunci când vei dori să oferi sprijinul tău unui student cu dizabilitate vizuală.

Distribuie ghidul și colegilor tăi!

 

 

ghid nevaza

 

BSD – learning to care, care for learning!

‹ Curs de macOS pentru studenții nevăzători
Prezentarea si testarea sistemului STEP HEAR ›
Postat în Proiecte și programe

Articole Recente

  • CONCURS DE ESEURI „Cum ar arăta o zi din viața mea, dacă aș fi o persoană cu surdocecitate?”

    CONCURS DE ESEURI „Cum ar arăta o zi din viața mea, dacă aș fi o persoană cu surdocecitate?”

    CONCURS DE ESEURI „Cum ar arăta o zi din viața mea, dacă aș fi o persoană cu surdocecitate?” Dacă ești …Mai mult »
  • 3 decembrie – Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități

    3 decembrie – Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități

    „Valori în acțiune, accesibilitate și leadership”   Programul evenimentelor: Ora 10 „Valori în acțiune, accesibilitate și leadership” 3 decembrie Ziua …Mai mult »
  • ATENȚIE LA BASTONUL ALB – Cluj-Napoca 2021!

    ATENȚIE LA BASTONUL ALB – Cluj-Napoca 2021!

    Asociatia Pontes, Asociația Nevăzătorilor din România Filiala Cluj, Biroul pentru Studenți cu Dizabilități și Centrul CATA [Centrul de Asistență în …Mai mult »
  • Ghid pentru angajarea persoanelor cu Sindrom Down

    În paginile următoare veți găsi sfaturi utile pentru candidații cu Sindrom Down, îndrumare pentru familiile lor și informații interesante pentru …Mai mult »
  • Testele de matematică propuse de Ministerul Educației pentru Evaluarea Națională accesibilizate pentru elevii nevăzători

    INFO În cadrul proiectului „Matematica la distanță” Fundația Cartea Călătoare asigură egalitatea de șanse între elevii văzători și nevăzători, care …Mai mult »

Dizabilitatea

Dizabilitatea unei persoane poate fi vizibilă, dar și invizibilă, permanentă sau temporară, fizică sau mentală, respectiv se referă la orice condiție care are impact major asupra funcționării și activității de zi cu zi.

Exemple de dizabilități

  • Dizabilități motorii;
  • Boli cronice, dizabilități fizice: cancer, boli cardio-vasculare, diabet,
  • Boli mentale: schizofrenia, tulburarea bipolară, depresia, anxietatea;
  • Dizabilități senzoriale: vizuale, auditive;
  • Dificultăți de învățare: la nivelul lecturii (dislexia), la nivelul scrierii (disgrafia), la nivelul calculului matematic, rezolvării de probleme matematice (discalculia);
  • Tulburare de atenție cu sau fără hiperactivitate;
  • Tulburări din spectrul autist;
  • Dizabilități care provin din traume, accidente, cu sechele temporare sau permanente

CONTACT:

Universitatea Babeș-Bolyai
Biroul pentru Studenți cu Dizabilități
Str. Moților nr. 11 etaj 5 sala 507
Cluj-Napoca, Romania

E-mail/Telefon:

bsd@ubbcluj.ro
0264 405 300

marian.padure@ubbcluj.ro
0723 245 385

Copyright

2013-2019, Biroul pentru studenti cu dizabilitati,
Universitatea Babes-Bolyai

Link-uri utile:

Universitatea Babes-Bolyai
Centrul CATA
CCARMA
Admitere UBB
News UBB
Consiliul Studentilor UBB